Skriveramme: «Den andre broren min» av M.N. Skaranger
Foto: Tom A Kolstad/Aftenposten/NTBscanpix
Les utdraget fra romanen Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarro Skaranger i Intertekst vg3 s. 505.
| Disposisjon | Fraser til låns | Ditt forslag til tekst |
|---|---|---|
| Innledning | Teksten … er skrevet av … og kom ut i … | |
| Forfatteren har selv … | ||
| Romanen vakte oppmerksomhet fordi … | ||
| Resymé (kort) Fortell med egne ord |
I teksten møter vi … | |
| Hovedpersonen har flerkulturell bakgrunn … | ||
| Forteller/synsvinkel Husk å plukke ut sitater og å flette dem sammen med setninger på en god måte. Det gjelder alle de følgende avsnittene dine. |
Historien blir fortalt av… | |
| Synvinkelen ligger hos … | ||
| Dette gir leseren inntrykk av … | ||
| Komposisjon Teksten er utdrag fra en roman, men fungerer også som en selvstendig tekst. Leser man den som en selvstendig tekst, kan man påpeke at den starter In medias res. |
Spenningen i teksten er knyttet til … | |
| Vi finner frampek og tilbakeblikk i teksten … | ||
| Høydepunktet i teksten er … | ||
| Teksten slutter med at … | ||
| Personkarakteristikk Blir personene beskrevet direkte eller indirekte? |
Hovedpersonen Mariana er ca. … år gammel, noe vi kan forstå fordi … | |
| En viktig egenskap ved Mariana er … | ||
| Den eldre broren omtales bare som «den andre broren», noe som betyr at … | ||
| Forholdet mellom familiemedlemmene preges av … | ||
| Familiemedlemmene karakteriseres gjennom … | ||
| Miljøskildring | Miljøet preges av… | |
| Språket er en viktig del av miljøskildringen … | ||
| Den … stemningen i teksten framkalles gjennom … | ||
| Språklige virkemidler | Språket i teksten er særpreget, noe som kommer fram i dette sitatet: | |
| Vi legger særlig merke til … | ||
| Replikkene i teksten er utformet på en spesiell måte … | ||
| Effekten av dette språket er … | ||
| Oppsummering/ avslutning | Med denne teksten oppnår forfatteren … | |
| Teksten gir oss et interessant innblikk i … |