Kapittel 8 – Modernisme og tradisjonalisme – 1940–1980
1. Hvilke politiske hendelser i Norge og i verden for øvrig har preget litteraturen i perioden 1940–1980? Lag en liste.
- Andre verdenskrig
- Atomvåpentrussel
- Den kalde krigen
- Norges medlemskap i NATO fra 1949
- Utbyggingen av det norske velferdssamfunnet
- Oljefunn fra 1960-/70-tallet
- Vietnam-krigen på 1960-/70-tallet
- Studentopprøret i Paris 1968
- Ny studiestøtteordning førte til økt antall studenter
- Sterk kommunistisk og feministisk ideologi på 1970-tallet
2. Gjør kort rede for utviklingen innenfor modernismen etter 1940 og forklar følgende fagbegreper: fremmedgjøringsteater, eksistensialisme, absurd teater, ekspresjonisme, femtitallsmodernisme, konkretisme og det nyenkle. Trekk inn relevante forfattere, tekster og kunstarter:
- fremmedgjøringsteater: Etter den tyske dramatikeren Bertolt Brechts (1898–1956) Verfremdungstechnik: Dramatikk som bryter med Ibsens titteskapsteater og virkelighetsillusjonen; publikum skal ikke la seg rive med følelsesmessig, men ha distanse. Innslag av sang- og dansenumre som i en kabaret, og politisk motiv. Eksempel: Tolvskillingsoperaen (1928) og Mor Courage (1939). Inspirerte norske Jens Bjørneboe.
- eksistensialisme: Filosofisk retning som oppsto med den danske filosofen Søren Kierkegaard i senromantikken (1800-tallet) og ble videreført av franske filosofer på 1940- og 50-tallet. Vektlegger at mennesket må ta valg og har ansvar for eget og andres liv. Idealet er et autentisk liv (at individet lever en bevisst tilværelse og tar valg).
- Filosofer og verk:
-
- Albert Camus (1913–1960): Den fremmede (1942) og Myten om Sisyfos: Essay om det absurde (1942).
- Jean-Paul Sartre (1905–1980): Væren og Intet (1943).
- Simone de Beauvoir (1908–1986): Det annet kjønn (1949), et viktig verk i feminismens historie.
- absurd teater: Modernistisk teater som formidler tanken om at tilværelsen er meningsløs med absurde, meningsløse innslag som ikke gir svarene mennesket ønsker seg. Eksempel: Samuel Beckett: Mens vi venter på Godot (1952).
- ekspresjonisme: Modernistisk retning der beskrivelsene av omverden er preget av individets følelser og tanker og blir subjektiv.
- femtitallsmodernisme: Betegnelsen på den lyriske modernismen som fikk sitt gjennombrudd i Norge i 1950-årene. Krevende og preget av mye symbolikk, dystert verdensbilde og fokus på det fremmedgjorte individet. Diktereksempel: Gunvor Hofmo (1921–1995), Tarjei Vesaas (1897–1970), Paal Brekke (1923–1993).
- konkretisme: Modernistisk stil/retning på 1960-tallet der det symboltunge kommer i bakgrunnen og fokus rettes mer mot den konkrete virkeligheten, tingene rundt oss. Forfatterne fokuserte på den fysiske verden som noe som har verdi i seg selv, ikke bare som bilde på noe annet. Eksempel: Olav H. Hauges (1908–1994) diktsamling Dropar i austavind (1966).
- det nyenkle: Modernistisk stil/retning på 1960-tallet som viderefører fokuset på det konkrete. Idealet var at lyrikken skulle være enkel og forståelig for alle, og den konkrete virkeligheten er viktigere enn symboler. Eksempel: Jan Erik Vold (født 1939) Mor Godhjertas glade visjon. Ja (1968).
3. Gjør kort greie for utviklingen innenfor den tradisjonelle litteraturen etter 1940 og forklar følgende fagbegreper: sentrallyrikk, kamplyrikk, individpsykologisk roman, sosialrealisme, feministisk litteratur. Trekk inn relevante forfattere og tekster.
- Sentrallyrikk: Strofisk lyrikk (lyrikk med like lange strofer, jevn rytme og enderim) om de store, eksistensielle spørsmålene. Klart språk og universelle symboler.
- Kamplyrikk: Strofisk lyrikk, ofte med spesielt fast rytme. Motivet er politisk, og budskapet er å mane til handling og samhold. Typisk for 1930-tallets kommunistiske og anti-fascistiske lyrikk, men også synlig for eksempel i krigslyrikken. Eksempel: Inger Hagerups (1905–1985) «Aust-Vågøy» (1941).
- Individpsykologisk roman: Roman der forfatteren fokuserer på hovedpersonens tanker og følelser, går ofte dypt i vedkommendes psyke. Fins i nyrealismens romaner på begynnelsen av 1900-tallet og forsterket seg med psykoanalysen i litteraturen på 1920-tallet. Også typisk for romaner fra etterkrigstiden. Eksempel: Torborg Nedreaas (1906–1987): Musikk fra en blå brønn (1960). Agnar Mykle (1915–1994): Sangen om den røde rubin (1956).
- Sosialrealisme: Politisk motiverte romaner fra 1970-tallet, etter en sovjetisk tradisjon. Fast mønster: hovedpersonen får innsikt i roten til samfunnsproblemer og det fører til handling som bedrer situasjonen. Mange trekk til felles med realistisk litteratur fra 1870- og 80-tallet, men ofte med marxistisk grunnlag (se også feministisk litteratur). Eksempel: Dag Solstad (født 1941): 25. septemberplassen (1974).
- Feministisk litteratur: En type sosialrealisme med fokus på kvinners situasjon og mål om likestilling. Eksempel: Liv Køltzow (født 1945): Hvem bestemmer over Bjørg og Unni? (1972).
4. Skriv fem setninger om forfatterskapene til tre modernistiske og tre tradisjonelle forfattere fra perioden.
- Modernistiske forfattere:
-
- Gunvor Hofmo (1921–1995):
-
- Regnes som femititallsmodernist.
- Ekspresjonistisk.
- Om det isolerte, ensomme mennesket.
- Mistet nær jødisk venninne under krigen.
- Debut: Jeg vil hjem til menneskene (1946).
- Paal Brekke (1923–1993):
-
- Regnes som femititallsmodernist.
- Brøt klassiske lyriske «regler».
- Hovedmotstander til Øverland og Brekke i Tungetaledebatten.
- Sentralt eksempel: Skyggefektning (1949).
- Diktet «Tre ved stranden» fra samlingen Løft min krone, vind fra intet (1957).
- Tarjei Vesaas (1897–1970):
-
- Regnes som femititallsmodernist.
- Skrev lyrikk, romaner og noveller.
- Tidlig ute med modernistisk epikk (romaner, noveller).
- Sentralt eksempel, lyrikk: Lykka for ferdesmenn (1949).
- Sentralt eksempel, prosa: novellesamlingen Vindane (1952) og romanene Kimen (1940) og Fuglane (1957).
- Johan Borgen (1902–1979):
-
- Skrev noveller og romaner.
- Influert av psykoanalysen.
- Tidlig ute med modernistisk epikk (tradisjonell form, modernistisk menneskesyn).
- Opptatt av identitet, barndom og psykoanalyse.
- Sentral roman: Lillelord (1955).
- Olav H. Hauge (1908–1994):
-
- Representant for «konkretisme» og «tingdikt».
- Viktig representant for seksistallsmodernismen.
- Påvirket Profil-gruppa.
- Internasjonalt orientert, oversatte bla. asiatisk lyrikk.
- Sentralt eksempel: Dropar i austavind (1966).
- Dag Solstad (født 1941):
-
- Sentral i Profil-gruppa på 1960-tallet.
- Påvirket av det konkrete hos Olav H. Hauge, Georg Johannesen og Tarjei Vesaas.
- Rollespill-teori: mennesket har ikke noe fast jeg, men spiller bare roller.
- Marxistisk forfatter og medlem av AKP (m-l) på 1970-tallet.
- Sentrale tekster: Svingstol (1967), Irr! Grønt! (1969), Arild Asnes, 1970 (1971), Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land (1982).
- Jan Erik Vold (født 1939):
-
- Sentral i Profil-gruppa på 1960-tallet.
- Skrev nyenkel lyrikk og nonsense-lyrikk.
- Politisk og samfunnsbevisst.
- Sentrale tekster: Mor Godhjertas glade visjon. Ja (1968) og kykelipi (1969).
- Gikk ikke inn i AKP (m-l) på 1970-tallet.
- Kjartan Fløgstad (født 1944):
-
- Har kalt seg sosialmodernist (ikke sosialrealist).
- Grunnleggende kjennskap til arbeiderkultur.
- Innslag av magisk realisme i tekstene (overnaturlige hendelser som inngår naturlig i et realistisk univers).
- Sentrale tekster: Novellesamlingen Fangliner (1972), romanene Dalen Portland (1977) og Fyr og flamme (1980).
- Ikke Profil-medlem, ikke medlem av AKP (m-l) på 1970-tallet.
- Tradisjonelle forfattere:
-
- Arnulf Øverland (1889–1968):
-
- Kommunist og anti-fascist.
- Satt i konsentrasjonsleir under andre verdenskrig.
- Aktiv under Tungetaledebatten på 1950-tallet.
- Sentral artikkel: «Tungetale fra Parnasset» (1953).
- Torborg Nedreaas (1906–1987):
-
- Skriv individpsykologiske romaner og noveller.
- Formidlet et kvinnelig perspektiv på krigen.
- Kommunist.
- Bøker om jenta Herdis: Trylleglasset (1950), Musikk fra en blå brønn (1960).
- Om abort-problematikk: Av måneskinn gror det ingenting (1947).
- Agnar Mykle (1915–1994):
-
- Skrev romaner og noveller.
- Budskap: ønske om rom for kjærlighet i et konformt samfunn.
- Stevnet for retten 1957 pga. romanen Sangen om den røde rubin (1956) som ble bedømt som usedelig.
- Mykle-saken i 1957 minnet om sedelighetsdebatten på 1880-tallet.
- Forfatteren skrev lite etter rettssaken.
- Jens Bjørneboe (1920–1976):
-
- Dramatiker, lyriker og romanforfatter.
- Tendensforfatter som var opptatt av undertryktes rettigheter og bla. av skolevesenet og fengselsvesenet.
- Influert av Brechts fremmedgjøringsteater.
- Romaner: Jonas (1955), Haiene (1974).
- Skuespill: Semmelweiss (1968), Til lykke med dagen (1965).
5. Hva er Tungetaledebatten?
6. Hva er Profil-opprøret?