Fagartikkel: «Bør 16-åringer få stemmerett?» – disposisjon
Se s. 105 i Intertekst Vg1. Skriv saklig og objektivt, og kom til en konklusjon til slutt. I rammen finner du ideer til momenter du kan bruke.
ikke myndige | kan jobbe og betale skatt |
demokrati | nesten voksne |
modne/umodne | andre land |
Foto: © Dan P. Neegaard/NTBscanpix
Tittel:
[Skriv inn tittel her. Den bør peke mot hva du skal drøfte.]
Innledning:
[Skriv en kort (2–3 setninger) innledning om emnet først, slik at leseren forstår hva du skriver om og hvorfor]
Hoveddel:
Argumenter for
[Et argument for …] [forklaring, begrunnelse]
[Et annet argument er …]
[Det er også…]
Argumenter mot:
[Et argument mot …] [forklaring, begrunnelse]
[Dessuten kan man …]
[Et tredje argument er at …]
Avslutning:
Din mening som kan være lik et av hovedsynene eller en blanding av dem:
[Slik jeg ser det…/Min mening er at… fordi …]