I et nøtteskall
I et nøtteskall
Du bør lese ofte og mye for å få mange leseropplevelser og for å utvikle deg til en god leser. Ved å lese mye forstår vi bedre intensjonen med ulike tekster, og vi får innsikt i hvordan vår opplevelse av dem farges av våre egne erfaringer og kunnskaper. Lesing består av mange ulike prosesser. Ved å kjenne til dem og bruke dem aktivt vil du kunne få langt større utbytte av tiden du legger ned i lesing.
Vi leser for å oppleve, og vi leser for å lære. Formålet med lesingen kan variere mye. Vi kan være ute etter å lære mer om noe vi interesserer oss for, vi kan søke gjenkjennelse i tekstene, fordype oss i alternative verdener eller rett og slett glede oss over positive sanseopplevelser – estetikken i tekstene.
Gode lese- og læringsstrategier kan øke utbyttet av tekster du skal lære noe av. Det du bør sitte igjen med, er nye måter å planlegge og gjennomføre lesingen på. Det gjelder særlig når du skal lese for å lære og for å utvikle deg til å bli en bedre leser. For å få til dette må du øve på ulike strategier.
Før du leser, bør du
- finne ut hvorfor du leser og hva du ønsker å sitte igjen med etter lesingen
- aktivere kunnskap du allerede har
- lese raskt gjennom teksten, enten skumlesing eller BISON
Mens du leser, bør du
- bruke en lesestrategi som er tilpasset formålet med lesingen
- lese aktivt ved å bruke en egnet notatteknikk, og notere og/eller slå opp nye ord og begreper
- sørge for at du får overført ny kunnskap til langtidsminnet
Etter at du har lest, bør du
- repetere eller bruke notater og annotasjoner
- tenke etter om du har nådd målet med lesingen
- finne ut hva du skal gjøre hvis du ikke har nådd målet
For å finne troverdige kilder må du undersøke tekstene kritisk. Det er en viktig kompetanse å kunne vurdere om tekster er til å stole på, enten du finner dem i en bok, på Internett, på tv eller i en vitenskapelig artikkel. Hvem som har skrevet teksten, hva målet med teksten er, hvilke virkemidler som er brukt, og om andre tekster støtter påstander i kilden du vurderer, er noen av spørsmålene du bør stille.
Har du forstått kapittelet?
- Lag et trekolonnenotat med term, forklaring og eksempel for ti nøkkelord fra teksten.
- Hva er forskjellen på å lese for å oppleve og å lese for å lære?
- Hvilke ulike årsaker kan det være til at man leser for å oppleve?
-
- Lag din oppsummering av kapittelet med hundre ord.
- Fjern halvparten av ordene du skrev i forrige oppgave. Bruk de femti som er igjen til å forklare hovedinnholdet til en klassekamerat.
- Kan du halvere antall ord enda en gang og likevel få med det viktigste?
- Forklar begrepene søkelesing, lesestrategi, annotering, avkoding og intensjon.
- Hva er fordelene med å ha et godt ordforråd?
- Hvilke spørsmål kan du stille til en tekst for å avgjøre om den er en troverdig kilde?