I et nøtteskall
Tekster i digitale medier er ofte sammensatt av flere medieuttrykk: verbaltekst,bilde, film, lyd og interaktive funksjoner. Når vi analyserer dataspill, TV-reklamer eller musikkvideoer, må vi vurdere hvordan de ulike medieuttrykkene bidrar til meningen i teksten.
Når vi skaper slike tekster selv, må vi utnytte samspillet mellom de ulike medieuttrykkene. Eksempler er blogginnlegg, animasjoner og digitale fortellinger og presentasjoner. Til sistnevnte er det lurt å lage en dreiebok, som viser gangen i fortellingen.
Digitale tekster kan være gode kilder, men du må vurdere kildene kritisk og huske å oppgi dem.
Har du forstått kapittelet?
- Hva betyr ordene digital og analog?
- Hva skiller tekster i digitale medier fra tekster i ikke-digitale medier?
- Hva særpreger digitale kilder?
- Hvilke medieuttrykk kan vi finne i digitale tekster?
- Hva bør med i en analyse av digitale tekster?